· 

Ga nou aan je huiswerk, zo ga je nooit over!

Pling! Weer een pushbericht van Magister. Biologie een 5.3. Bijna voldoende, hoor je jezelf denken. Het begint te wennen. De cijfers van je zoon, komen haast niet meer boven een 6 uit, met hoge uitzondering een 6,5. En daar hoeft hij niet eens veel voor te doen, gewoon even een kwartiertje aan zijn leerwerk. Maar de laatste tijd lijkt het wel of je zoon er helemaal geen zin meer in heeft. Hij is met van alles bezig, behalve met school. Hij gaat wel graag, heeft veel vrienden en komt ook niet te laat, maar hij doet gewoon zijn best niet. Zijn mentor heeft bij het afgelopen tienminutengesprek haar zorg al uitgesproken en hij beloofde echt zijn best te gaan doen. Thuis levert het aansporen alleen maar rollende ogen, veel gezucht en uiteindelijk ruzie op. Daar heb je geen zin meer in, maar hem zelf de verantwoordelijkheid geven, levert uiteindelijk ook niks op. Je zit met je handen in het haar, wat nu?

Voor een puber is de middelbare school een lastige tijd. Je moet ontdekken wie je bent, terwijl je lijf zich verandert en je interesse krijgt in seksualiteit. Dingen die eerder normaal waren, zijn nu niet meer jiggy. En je wilt natuurlijk niet dat de B-boys je uitlachen om dat je geen koolio bent. Als ouder denk je nu waarschijnlijk, uhm wat? Maar ik weet zeker dat je zoon of dochter je de vertaling kan geven. Het is belangrijk voor een puber om zijn eigen identiteit te ontdekken en daar hoort bij dat ze zich los proberen te maken van hun ouders. De ene puber sluit zich op in zijn kamer, de ander zit elke vrije minuut te gamen en de derde verandert in een driekoppig monster zodra je als ouder advies probeert te geven. En als je echt geluk hebt, is het een combinatie van de drie. Alsof dat al niet lastig genoeg is moeten ze ook nog naar school.
Als ouder weet je hoe belangrijk een diploma is om een baan te krijgen. En of dat nou een vmbo of een vwo-diploma is, deze komt niet aanwaaien, er moet voor gewerkt worden. Pubers kijken niet zover vooruit, ze kunnen dit zelfs niet, omdat hun prefrontale cortex (een gebied in de hersenen, dat onder andere verantwoordelijk is voor plannen, beslissingen nemen en impulsbeheersing) nog volop in ontwikkeling is.

Daar sta je dan als ouder, een kind dat met heel veel dingen bezig is behalve met school, hoe krijg je die nou gemotiveerd om genoeg aan de slag te gaan om over te gaan naar het volgende jaar?

Rust en regelmaat

Ondanks dat pubers al zo groot en wijs lijken, zijn het natuurlijk nog steeds kinderen. En net als voor kleine kinderen geldt voor grote kinderen dat rust en regelmaat wonderen doen. Bespreek met uw puber wanneer hij het liefst zijn huiswerk maakt en leert. Maak van dat moment een vast moment op de dag. Bijvoorbeeld meteen na het avondeten. Zorg ook dat uw kind dit kan doen op een plek waar weinig afleiding is én dat het mobieltje op stil staat en uit het zicht is en blijft.
Spreek een vaste tijd af. Bijvoorbeeld van zeven tot acht uur. Na dit uur mag hij verder werken aan zijn huiswerk, maar het hoeft niet. De eerste maand gaan deze afspraken u waarschijnlijk veel strijd op leveren. Maar houdt vol. Net als bij kleine kinderen geldt; de aanhouder wint. Het kost ongeveer twintig dagen om een gedragsverandering om te zetten in een routine. Dus gun uzelf en uw kind een maand om dit te doen.

Autonomie

Uw kind heeft steeds meer behoefte aan autonomie. Hij wil zelf bepalen of hij iets doet, waarom hij dat dan doet en hoe hij dat doet. Daarbij hoort vallen en opstaan. Soms moet een kind eerst eigenwijs zelf ontdekken dat zijn aanpak niet werkt, voor hij besluit hulp te vragen. Probeer hem daarom ook niet de les te lezen bij het maken of leren van huiswerk. Ga met hem in gesprek en vertel hem wat u vroeger van huiswerk vond en vertel eerlijk hoe dat ging én wat het opleverde. Laat uw kind daar zelf zijn conclusie uit trekken. Had u achteraf graag gehad dat u beter uw best had gedaan, vertel dat dan en leg uit waarom dat zo is én waarom u vroeger uw best niet deed. Of vertel hem hoe u vroeger leerde voor een toets en wat dat opleverde. Maak daarna een opening, zodat uw kind om hulp durft te vragen als het nodig is. Zeg bijvoorbeeld, ‘ik weet dat je prima zelf je huiswerk kan maken, maar als je hulp nodig hebt ben ik in de keuken’. En ga dan ook naar de keuken. Uw kind krijgt dan de ruimte om na te denken over het gesprek, de autonomie om zelf te beslissen of hij wel of geen hulp vraagt, u geeft hem vertrouwen en biedt hem een oplossing als hij er zelf niet uit komt.

Beloning

Zoals ik eerder al beschreef, verandert er veel in het leven van pubers, school is dan gewoon even geen prioriteit. Daar kunt u zich het beste bij neerleggen. Dat wil overigens niet zeggen dat u uw kind niet mag aansporen. Maar kies de juiste momenten en de juiste tactiek om dat te doen. Belonen werkt veel beter dan mopperen. Heeft uw kind een voldoende voor een moeilijke toets gehaald? Belonen! Gaat uw zoon na een week vechten, zonder te morren uit zichzelf aan zijn huiswerk? Belonen! Vraagt uw dochter uw hulp bij het leren van woordjes Frans? Belonen!
Beloningen kunnen bestaan uit complimentjes, knuffels, het avond eten mogen kiezen, een extra koekje bij de thee en kleine cadeautjes. Kies de juiste beloning of werk samen naar een grotere beloning toe. Succes gegarandeerd.

 

En is het zo dat deze tips nog niet direct de gewenste hogere cijfers opleveren? Dan kunt u ook denken aan bijles of huiswerkbegeleiding. Vreemde ogen dwingen en de druk gaat thuis een beetje van de ketel, als u de verantwoordelijkheid van het begeleiden van het huiswerk kunt delen met een professional. Zorg er wel voor dat de begeleiding en begeleider past bij uw kind. Huiswerkbegeleiding moet geen vervelende ervaring zijn, want huiswerk is van zichzelf al gedoe genoeg 😉.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Meer weten?

Huiswerk met een koekje, Breda

marloes@huiswerkmeteenkoekje.nl

tel: 06-10339167

Klik hier om je te abonneren op onze blog.