Tips voor ouders · 01. mei 2018
Tips om je kind beter te laten presteren op school, aan de hand van wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door de Open Universiteit van Breda.
Tips voor ouders · 13. april 2018
Tips voor ouders bij het begeleiden van van huiswerk.
Pesten · 20. maart 2018
Tijdens mijn uitleg bemerk ik ruis. Terwijl ik driftig en geanimeerd de expansie van Hitlers derde wereldrijk aan het uitleggen ben aan een tweede klas vmbo-t, is er één meisje dat de aandacht niet bij mij heeft, maar zit te tekenen. Al een paar lessen merk ik dat er iets niet helemaal lekker zit, haar schouders hangen, haar kin rust bijna op haar borst en ze kijkt me aan vanonder haar wimpers, zonder haar hoofd op te tillen. Bij een eerder gesprekje gaf ze aan niet zo lekker in haar vel te...
Pesten · 02. februari 2018
Rutger treuzelt, hij wil niet naar school. Zijn moeder wil dat hij opschiet, omdat hij anders te laat komt. Ze begint een beetje boos te worden. Eerst wilde hij zijn bed niet uitkomen, bleef een half uur onder de douche staan, at z’n brood tergend langzaam op en nu heeft ze de grootste moeite om hem op zijn fiets te krijgen op richting school. Rutger geeft geen sjoege, elke minuut die hij niet op school is, is er één. Als hij lang genoeg treuzelt is de bel al gegaan en kan hij stilletjes in...
21. januari 2018
Waar ben je trots op? Een simpele vraag die bij iedereen direct iets oproept. Sommige mensen hebben meteen iets of iemand in hun hoofd en glimlachen. Anderen moeten even nadenken. En een enkeling is niet trots. Deze vraag hebben we een tijdje geleden gesteld aan bezoekers en reizigers op het Centraal Station Breda. Een eenvoudige vraag en een leuk idee. Wij hadden er zin in. We hadden niet kunnen bedenken dat het een emotionele middag zou worden. Zowel voor ons als voor sommige mensen die we de...
29. november 2017
Duncan schiet gillend van zijn stoel en rent wapperend met zijn armen door het lokaal. Ik sta even verbaasd te kijken en probeer razendsnel te bedenken hoe ik het beste op deze situatie kan reageren. Duncan heeft een autisme en kan door zijn beperking eigenlijk niet meekomen op de reguliere middelbare school waar hij nu zit. Veel leerlingen hebben moeite met Duncan. Hij ziet er anders uit, is vaak onverzorgd, is heel jong in zijn sociaal-emotionele ontwikkeling en reageert nooit zoals ze...