Bevlogen spreker met een eigen verhaal!

Ik ben Marloes en als klein meisje heb ik me vaak dom gevoeld op de basisschool. Tafeltjes leren was een ramp. Spellen lukte niet en bij lezen dansten alle regels door elkaar. Maar het ergste was de keer dat mijn docent Frans de hele klas op taart trakteerde omdat ik een 4.3 had gehaald voor mijn toets. Normaal gesproken haalde ik -ongeacht hoe hard ik ook leerde- een 2.8. Dus het was een hele vooruitgang, maar het voelde voor mij niet goed. We vierden dat ik dom was. Ik kon niet eens een voldoende  halen voor een simpele schriftelijke overhoring waar de rest van de klas achten, negens en tienen scoorde. In de tweede klas kreeg ik een nieuwe docente voor Engels. Zij had al snel door dat er iets niet in de haak was. Ik bleek een vorm van dyslexie te hebben, waardoor ik onder andere heel veel moeite heb met dingen automatiseren: pincodes, telefoonnummers, tafeltjes, namen.

Mijn dyslexie is nog steeds iedere dag een uitdaging, maar ik voel me niet meer dom. Ik heb een leerprobleem.  Deze docente Engels en nog een aantal docenten na haar, hebben me geleerd dat ik niet dom was, maar dat ik op een andere manier leer dan andere mensen. Zij gaven me vleugels en boden me handvatten om me te ontwikkelen. Achteraf gezien legden zij ook de basis voor Huiswerk met een koekje. Geen kind mag zich voelen zoals ik me voelde. Of dat nou komt door een leer- of een gedragsprobleem, gebrek aan zelfvertrouwen of een vertekend zelfbeeld. Ieder kind moet weten dat hij er mag zijn, dat hij talenten heeft en toekomst, ongeacht of school makkelijk of moeilijk voor hem is. Ik ben gaan studeren, ben docent geworden, heb veel ervaring opgedaan voor de klas en als leerlingbegeleider én heb in 2009  Huiswerk met een koekje opgericht om kinderen zoals ik te helpen. Ondertussen is mijn droom veranderd. Ik wil kinderen inspireren. Daarom heeft Huiswerk met een koekje een transformatie ondergaan en is zij gegroeid. Net als ik.

Inspireren

Vroeger kon ik nog wel eens onzeker zijn. Ik kon heel veel een beetje, maar niks heel goed. Tot ik ontdekte dat dit een misvatting is en ik mezelf daar enorm mee te kort deed. Ik ben namelijk een specialist in leren. Waar ik ontdekte dat het Nederlandse schoolsysteem meestal niet in mijn voordeel werkte, ben ik een kei in leren. En dat komt door mijn enorme drang tot ontdekken, mijn wil om door te zetten en mijn vermogen om pragmatisch kennis tot me te nemen.  Daarnaast ben ik dol op verhalen, op mensen en culturen. Toch wist ik lang niet wat ik met mezelf aan moest, tot ik ontdekte dat mijn verhaal en persoon mensen inspireert, ze uitdaagt, nieuwsgierig en leergierig maakt. 

Ook benieuwd naar het hele verhaal?  Boek me als spreker ;)

Geen alledaags CV

Mijn grote passies zijn ontdekken, creëren en observeren. Dus is leren iets waar ik elke dag mee bezig ben. Ik vind het fantastisch om iets te ontdekken wat ik nog niet wist of een nieuwe vaardigheid onder de knie te krijgen. Hoe moeilijker het is, hoe gedrevener ik ben om het te leren. Zo is mijn CV een ratjetoe geworden van dingen die ogenschijnlijk niet zo goed bij elkaar passen. Maar wie goed kijkt ziet dat er wel degelijk een lijn in zit.