Wij staan voor jou klaar!

Als klein meisje in groep vier van de basisschool voelde ik me voor het eerst echt dom. We waren tafeltjes aan het leren en ik kon het niet. Iedereen stampte de tafeltjes al schreeuwend met de juf mee in zijn hoofd. '6x3= 18, 7x3=21, 8x3=24!' Ik kon het niet bijhouden en ik kon het ook niet onthouden. Dus moest ik extra oefenen en hingen er bij ons thuis overal tafeltjes, aan muren, op de wc-deur, op mijn kamertje. Maar ik kon het niet. Ik heb niet mijn tafeltjes diploma gehaald en werd meer dan eens uitgelachen door mijn klasgenoten omdat ik geen tafeltjes kon maken. 
Een zelfde soort situatie ontstond op de middelbare school, bij Frans. Ik snapte het niet, kon de woordjes niet onthouden en kreeg de zenuwen van de onregelmatige werkwoorden die onverwacht in een volle klas werden getoetst. Ik haalde standaard een 2.8 voor Frans. Eén keer haalde ik een 4.8 na belachelijk veel oefenen met mijn moeder. De juf was zo blij dat ze de hele klas trakteerde op taart om het te vieren. Maar ik voelde me niet goed. We vierden dat ik dom was en niet eens een voldoende kon halen voor een simpele schriftelijke overhoring waar de rest van de klas achten, negens en tienen scoorden. 
Toen kreeg ik in de tweede klas een nieuwe docente voor Engels. Zij had al snel door dat er iets niet in de haak was. Ik bleek een vorm van Dyslexie te hebben. Waardoor ik onder andere heel veel moeite heb met dingen automatiseren. Pincodes, telefoonnummers, tafeltjes, namen. Het is nog steeds iedere dag een uitdaging. Deze docente en nog een aantal docenten na haar hebben me geleerd dat ik niet dom was, maar dat ik op een andere manier leer dan andere mensen. Zij gaven me vleugels en boden me handvatten om me te ontwikkelen. En achteraf gezien legden zij ook de basis voor Huiswerk met een koekje. Geen kind mag zich voelen zoals ik me voelde. Of dat nou komt door een leer- of een gedragsprobleem, gebrek aan zelfvertrouwen of een vertekend zelfbeeld. Ieder kind moet weten dat hij er mag zijn, dat hij talenten heeft en toekomst, ongeacht of school makkelijk of moeilijk voor hem is. Ik ben gaan studeren, ben docent geworden, heb veel ervaring opgedaan voor de klas en als leerlingbegeleider én heb in 2009  Huiswerk met een koekje opgericht om kinderen zoals ik te helpen. Wil je meer van me weten, dan mag je altijd contact met me opnemen via LinkedIn, telefoon of ons contactformulier.


531, dat was mijn resultaat voor de CITO-toets. Ik schrok me rot, ik had een hogere score verwacht. Mijn docenten vonden mij een goede MAVO leerling, maar ik wilde veel meer. Uren heb ik huilend bij mijn moeder gezeten omdat ik helemaal geen MAVO wilde doen. Uiteindelijk heb ik mezelf herpakt en ingeschreven op de Nassau in Breda waar ik instroomde in een MAVO-HAVO klas. Aan het einde van het eerste jaar stond ik een 7.4 gemiddeld waar ik een 7.5 nodig had om naar de HAVO te gaan. In de vergadering ben ik besproken en heeft de school besloten dat ik toch de MAVO moest gaan doen. Ik moest wel studeren om goede cijfers te halen, maar vond het nooit erg om naar school te gaan. Het ging me vrij makkelijk af. Toen ik mijn diploma mocht ophalen besloot ik de HAVO te doen op dezelfde scholengemeenschap. In het eerste jaar had ik moeite met meekomen, het is echter 4 HAVO, het belangrijkste jaar waarin veel kennis getoetst wordt. Ik stond voor vijf vakken een 5.4 als cijfer, waar ik doodongelukkig van werd. Ik bleef zitten, maar gaf niet op. Mijn moeder heeft mij toen gewezen op bijles waar ik met alle plezier naartoe ging. Echter koos hij ervoor om te gaan mediteren in Peru waardoor ik was aangewezen op iemand anders. Marloes Geurts-Jacobs, de oprichtster van Huiswerk Met Een Koekje. Ik kwam bij haar thuis en ze hielp me met alle vakken waar ik tegenaan liep. Omdat ik de eerste keer in 4 HAVO was blijven zitten moest ik het nu goed doen. Zij leerde me vaardigheden om de stof toch te begrijpen. Van mindmappen, samenvatten en hardop voorlezen tot woordjes oefenen en vertrouwen in wie ik was én om te vertrouwen op wat ik kan. Die tweede keer 4 HAVO haalde ik makkelijk, mede dankzij Marloes. Zij liet mij zien dat met een persoonlijke aanpak en motivatie ze het beste uit mij kon halen. Die MAVO is een opstapje geweest om te worden wie ik ben. Uiteindelijk ben ik geslaagd voor de HAVO en ben docent omgangskunde gaan studeren in Tilburg. Van een succesverhaal tot coach, ik wil het verschil maken!

Marloes Geurts-Jacobs

 

Docent, begeleider, coach, trainer en specialist Klassenkracht

 

marloes@huiswerkmeteenkoekje.nl

 

06-10 33 91 67

 

Klik hier voor het LinkedInprofiel van Marloes


Loes Stulting-Gussenhoven

 

Docent, begeleider en trainer

 

 

loes@huiswerkmeteenkoekje.nl

06-81 33 07 13

 

Klik hier voor het LinkedInprofiel van Loes